torsdag 4 april 2013

Ultra-meditation: Uppmärksamhet, en första övning.

A student said to Master Ichu, "Please write for me something of great wisdom." Master Ichu picked up his brush and wrote one word: "Attention." The student said, "Is that all?" The master wrote, "Attention. Attention." The student became irritable. "That doesn't seem profound or subtle to me." In response, Master Ichu wrote simply, "Attention. Attention. Attention." In frustration, the student demanded, "What does this word 'attention' mean?" Master Ichu replied, "Attention means attention."
                                                    _________________________________

Vi ska börja vår upptäcktsfärd vid något som lägger grunden för allt annat, nämligen vår uppmärksamhet. Vanligtvis lägger vi inte märke till den. Den fungerar omedvetet och på "default". Vi märker inte hur vi uppmärksammar saker, lika lite som vi märker hur vi ser med våra ögon. Vi bara "uppmärksammar" och "ser". Det ska vi nu ändra på.  
Det är dags att börja uppmärksamma uppmärksamheten.

Det inledande citatet är bara ett av många som belyser vikten av uppmärksamhet. Den som känner till begreppet ADD (Attention Deficit Disorder) vet att det betecknar "uppmärksamhetsstörning". Det har fått mycket uppmärksamhet på senare tid, så uppmärksamhet verkar lika viktigt idag som i det gamla Japan där Zen-mästare strödde visdomar ikring sig. Vad menar jag då med uppmärksamhet?
Det kan ses som en förmåga att rikta sina sinnen mot något och att hålla den kvar där. Uppmärksamheten har alltså två grundegenskaper:

1) Den kan placeras
2) Den kan hållas på plats

Vi kan testa detta med en enkel övning som är vanlig i alla former av meditation, oavsett inriktning. Vi placerar uppmärksamheten på våra andetag. Vi kallar andningen för vårt meditationsobjekt (MO). Uppmärksamheten kan placeras på vadsomhelst men andetagen är praktiska. De har en behaglig rytm, är en livsviktig del av oss och finns tillhands överallt, närsomhelst.
Övningen går ut på att rikta uppmärksamheten mot andetagen och att behålla den där. Det låter väl enkelt, eller hur?
Ok, en sak i taget. Vi börjar med att placera uppmärksamheten på andningen. Försök alltså att upptäcka dina andetag. Gör det nu.

Förhoppningsvis lyckades du med steg 1. Du riktade uppmärksamheten mot något - andningen - och blev medveten om att du andas. I det här läget är allt annat oviktigt. Det finns inget rätt sätt att uppmärksamma andningen på. Till att börja har vi bara två möjliga lägen; antingen uppmärksammar du andningen och blir medveten om den, eller så uppmärksammar du inte andningen och den fungerar omedvetet. Det här låter kanske simpelt ock självklart, och det är det. Det är så otroligt självklart att vi oftast trasslar till det. Vi har svårt att förstå hur något så viktigt samtidigt kan vara så enkelt. Det vi kan lära oss i detta första steg är att uppmärksamheten kan styras. Vi kan välja att rikta den mot något som vi vill uppmärksamma. Det betyder att vi har en viss kontroll över vårt medvetande eftersom medvetandet fylls av det vi uppmärksammar. Det är inte konstigare än så.
Vi får säkert många anledningar att återkomma till detta, men nu går vi vidare till steg 2 i övningen. Nu ska vi prova att bibehålla uppmärksamheten på vårt MO.

Gör om steg 1, placera uppmärksamheten på andningen. När du blivit medveten om att du andas så följer du andetagen utan att försöka påverka dem. Försök inte andas "rätt" utan uppmärksamma andningen som den är i varje stund. Om den ändras så var medveten om det, om den är djup eller ytlig så var medveten om det. Övningen handlar inte om att få korrekt andning. Den handlar om att lära dig hur din uppmärksamhet fungerar.
Försök nu att hålla kvar uppmärksamheten på andningen under 1 minut. Gör det nu.

Var och en kommer uppleva övningen lite olika och det finns inget rätt sätt. Vi har olika svårt för detta och det är inget problem. Poängen är att uppmärksamma vad som händer, inte att lyckas eller misslyckas. Att bli medveten om hur svårt man har att bibehålla uppmärksamheten på MO är också att lyckas. Då har du uppmärksammat hur din uppmärksamhet vill "röra på sig". Om du blir stressad och rastlös av övningen så har du uppmärksammat det. Perfekt, bra jobbat. Om du hör till dem som inte blir distraherad av annat utan kan följa andningen mycket uppmärksamt under 1 minut, då kan du utöka tiden till 5 eller 10 minuter. Helt säkert kommer du då uppleva att du missar att följa några andetag. Ett vanligt sätt att hålla koll på om man faktiskt är "på spåret" är att räkna varje andetag. Andas in, andas ut och tänk 1, repetera och tänk 2 o.s.v. upp till 10. Börja sedan om på 1. Erfarna meditatörer som gör denna övning under lång tid upptäcker aspekter och nyanser av andningen som vi inte kommer åt vid en första inspektion. De upplever varje andetag som helt unikt även när de sitter i timmar på raken. Även om du under denna övning tycker att du uppmärksammat andningen och allt som finns att se där så har du bara skrapat lite på ytan. Ju längre du uppmärksammar en sak, desto mer upptäcker du.

Det var allt för idag. Vi fått ett litet smakprov på vad uppmärksamhet är och hur den fungerar.
- Den är alltid igång, vare sig vi är medvetna om den eller inte.
- Det vi uppmärksammar kommer fylla vårt medvetande.
- Om vi vill så kan vi styra den.
- Att styra den kan vara mycket svårt.
- Att uppmärksamma sina svårigheter är också att vara uppmärksam.

Förhoppningsvis kommer detta väcka massor av frågor. Som sagt, det är egentligen väldigt enkelt men samtidigt extremt komplicerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar