tisdag 2 april 2013

Ultra-meditation: En introduktion

Eftersom jag upptäckt en hel del positiva saker med att kombinera löpning och meditation vill jag dela med mig av det. Tanken är att göra en serie inlägg i ämnet. Med hjälp av frågor och kommentarer hoppas jag småningom kunna få ihop en liten instruktionsbok om "Ultra-meditation". Innan vi går in på praktiska detaljer kommer en introduktion där jag kort beskriver min syn på saken.

Ultralöpning är något jag börjat med ganska nyligen, och anser man att den som ger tips måste visa upp framstående placeringar och prestationer för att vara trovärdig, då har jag inte så mycket att komma med. 162km på 24h är visserligen ganska bra men inte i närheten av en "topp-prestation".
Meditation är en aktivitet som, till skillnad från löpning, inte låter sig mätas och utvärderas lika lätt. Jag har ingen aning om huruvida jag är bra, medelmåttig eller dålig på att meditera. Jag har övat det i ett par år och testat många olika tekniker. Den inriktning jag i dagsläget har är Zen, men jag blandar den med inslag från andra traditioner. Det är varken rätt eller fel utan helt enkelt så jag valt att göra.

Det jag upptäckt är att dessa två kompletterar varandra väldigt bra. Den som sysslat en del med ultralöpning vet att psyket spelar en stor roll i både träning och tävling. Det är ett återkommande tema att en viss typ av mental styrka/uthållighet är central om man ska klara de fysiska påfrestningarna som kommer med längre distanser. Hur den löparskallen ska tränas och formas råder det delade meningar om. Vill man läsa sig till kunskap så blir det lätt förvirrande. Till att börja med finns ingen klar definition på "mental styrka". Det kan handla om vadsomhelst eller allt av nedanstående:
  • Tjockt pannben
  • Vinnarinstinkt
  • Attityd
  • Harmoni
  • Koncentration
  • En medfödd egenskap
  • En egenskap alla kan öva upp
  • Målmedvetenhet
  • Förmåga att stänga av smärta
  • Förmåga att acceptera smärta
  • Att tänka positivt
  • Att inte tänka negativt
  • Att inte tänka alls
  • Att vänja sig vid obehag
Varje punkt i sig kan sedan förstås eller missförstås på mängder av sätt. Det är inte konstigt att böcker i ämnet kan ge råd som går helt emot varandra. Det jag har att säga rör en mycket liten del av allt det här, men jag menar att den lilla delen är väldigt viktig och användbar. Även om den är avgränsad så påverkar den en mängd andra faktorer, egenskaper och färdigheter.

Meditation är även det något som kan förstås och förklaras på olika sätt. Det finns olika skolor och traditioner och här blir det också förvirrande emellanåt. Det blir alldeles för omfattande att gå in på dessa skillnader och den som är intresserad finner lätt hundratals böcker och webbsidor i ämnet. Jag vill påstå att meditation - oavsett inriktning - består av några nyckelkomponenter som sedan kan varieras i det oändliga.
  1. Medvetenhet om mentala processer. Att meditera är att studera sinnet. Oavsett vad vi vill få ut av meditationen så innebär den att vi uppmärksammar hur vårt sinne fungerar.
  2. Träning i att påverka mentala processer. Vartefter vi blir bekanta med hur sinnet fungerar upptäcker vi möjligheten att påverka detsamma.
Om vi ser det på detta sätt så blir det självklart intressant ur ett ultra-perspektiv. Om vi vill få ordning på "den mentala biten" så kan det knappast finnas en bättre väg än att först upptäcka hur den fungerar och sedan träna oss i att påverka den i önskad riktning, eller hur? Det olikheter jag nämnde handlar sedan om hur man bäst uppnår dessa två mål. Det finns också delade meningar om vad detta skall leda till och hur man ska använda sina färdigheter. Ursprungligen är det metoder för andlig utveckling och de återfinns i de flesta spirituella traditioner. Här nöjer vi oss med att begränsa syftet till den mentala aspekten av uthållighetsidrottande. Det kan bli omfattande nog.

Jag vill avsluta introduktionen med två viktiga punkter. Den första är att ingen mental träning kan ersätta den fysiska träningen. Din kropp och hur vältränad den är sätter en definitiv gräns för prestationen. Däremot kan mental träning hjälpa dig närmare den gränsen. Den kan absolut bidra till att du inte underpresterar. Den andra är att mental träning har störst effekt mellan tävlingar. Det är ett vanligt misstag att begränsa vikten av "mental styrka" till tävlingssituationen. Sanningen är att ditt tävlingsresultat bara är ett symptom på dina förberedelser, inget annat. Att göra ett bra resultat på tävling kräver bra förberedelser. Det är lätt att underskatta den vinnarskalle som behövs för att övervinna stela ben, mörker, soff-mys, hängighet, snöslask, lösgodis och annat som inverkar negativt på tävlingsprestationen. Det är i vardagslunkens alla timmar av förberedelser som den mentala biten spelar störst roll. Den som är klen i vardagen kommer underprestera på tävling.
Det gamla talesättet att motivation slår klass gäller i detta fall. Det som menas är att ett starkare psyke kan vinna över en starkare kropp, om inte den fysiska förmågan är alltför underlägsen förstås (se punkten om att mental träning inte kan ersätta fysisk träning).

Det var försnacket. Nästa inlägg tittar närmare på metoder för att upptäcka mentala processer. Jag vet att de flesta vill hoppa direkt på punkt två - att påverka och förändra - men vi tar det i rätt ordning. Om man ska kunna påverka något finns det en poäng i att känna till det som skall påverkas.


3 kommentarer:

  1. Intressant läsning. Det här ska jag följa!
    Tänkte kommentera ett annat av dina inlägg på funbeat förra veckan, då jag gillade - skarpt - det jag läste.
    Blir glad av att upptäcka att du har en blogg.
    ´tack!
    //frida

    SvaraRadera
  2. Vad roligt och inspirerande, tack Frida. Var det sko-debatten du läste? Tror inte jag postat så flitigt någon annanstans. Det är ju lite av en icke-fråga för en som mig. Jag är väldigt enkel vad gäller utrustning, men det är intressant hur vi förhåller oss till fakta/åsikter när vi diskuterar. Antar att det är psykologens behov av att titta bakom och försöka förstå.
    Hoppas min Ultra-meditations-serie blir till glädje och nytta för dig.
    //Niklas

    SvaraRadera
  3. Hej igen,
    Nej det var i tråden om Hoka-dojorna (kanske den "debatten" du menar..(?)).
    Men det är ytterst sällan några specifika åsikter får mig varm och glad;
    Utan det är snarare än ödmjuk inställning i sitt resonemang som jag imponeras av:)

    Nu har jag låtit mig peppas av löparbloggar och ska ut och meditera i solen ;)
    Tack för inspiration!

    SvaraRadera