onsdag 18 april 2012

Spring Aldrig Ensam

Jag har beställt lite böcker om löpning. De handlar inte om skor. De handlar inte om näringsintag. De handlar inte om löpteknik. Jag vet fakriskt inte vad de handlar om, men jag ska recensera dem vartefter jag läser så du kan komma tillbaks och kolla.
Jag tror de handlar om det som är grunden för min löpning. Det som ligger bortom personbästa och placeringar. Det som är väldigt viktigt och väldigt svårt att mäta.

För att ge dig en idé om vart vi är på väg så börjar jag med Van Morrison och hans Bright Side of the Road. När jag promenerade till jobbet igår så dök den upp i lurarna och efter en liten stund fick jag den där härliga skratt-och-snyft-känslan som får en att flina brett samtidigt som man känner att det är något viktigare än bara "roligt". Det var vissa textrader som triggade. Titeln i sig är ju naturligt kopplad till promenaden så någonstans i kroppen var det antagligen färdigt att förstå.

-Help me share my load
-Help me sing my song
-Time seems to go by so fast in the twinkling of an eye
-Let's enjoy it while we can





Den som följer min träning på FunBeat har sett att jag nyligen börjat logga min meditation. Jag har alltså inte börjat meditera nyss, man nytt är att koppla den träningen till löpning. Det blir allt tydligare att för mig hänger de tätt ihop.
Därför blir nästa pusselbit ett citat från författaren till en av böckerna jag snart skall läsa, Running With the Mind of Meditation av Sakyong Mipham Rinpoche

"Running and meditating are basic human activities. Movement is beneficial for the body, and stillness is beneficial for the mind. Being mindful, appreciating who and where we are, rising to the challenge, connecting with purpose, and feeling worthy -- that is how we stay optimistic and engaged. We use running with the mind of meditation to extend our natural goodness and strength. This benefits other people and helps the world."


Smaka på den en stund och fundera över det som Van Morrison sjunger. Vår stund på jorden är ganska kort och ensam är inte särskilt stark. Om vi delar på bördorna och sjunger sångerna tillsammans så blir den ändå meningsfull så länge den nu varar.
Help me share my load
Help me sing my song


Avslutningsvis en liten film om hur detta sätt att tänka om uthållighet och engagemang kan praktiseras i vardagen. Jag vet inte hur du upplever den, men hos mig väcker den det som är målet med färden över stigar och asfalt.
En strävan att bli så bra som jag är innerst inne. Att bli så bra som vi alla är om vi anstränger oss. 




2 kommentarer:

  1. Löpteknik är sjukt intressant att läsa om!
    Nu har jag inga böcker i ämnet men tidningen i FORM brukar skriva mycket om löpning :)
    Hoppas du gillart!

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot att höra vad du tycker om böckerna!

    SvaraRadera