onsdag 13 februari 2013

Allt i sin oordning, precis som det ska vara

Nu är det snart en vecka kvar innan jag åker till Espoo för debuten på 24-timmars. Här kommer en kort lägesrapport om vad som händer en helt vanlig människa inför ett högst ovanligt äventyr.

Vad gäller fysisk träning så bestämde jag att 8-timmarspasset på löpband - förra torsdagen - var det sista riktigt ansträngande på programmet. Tiden fram till loppet ska nu användas till lugn uppladdning. Idag tog jag mina första löpsteg på 6 dagar och det kändes riktigt tungt. Stel och tämligen energilös lufsade jag runt i 6 km. Mina sprillans Hoka Stinson var som dykarskor på fötterna och pulsen gick upp alldeles för fort.
Häromdagen upptäckte jag att passet gått ut och fick lite panik. Även om vi kan resa pass-fritt till finland så vill flygbolaget tydligen ta sig en titt på det.
Såg vidare att max. handbaggage var rejält mindre än vad jag tänkt ta med. Att checka in väskor hinns inte med eftersom jag och PerOla kommer till Vanta flygplats ca 10:00, alltså 2 tim innan startskottet. Det blir buss, om vi har flyt, eller taxi.
En envis halsinfektion vägrar släppa taget och inte fan riskerar jag en penicillinkur såhär tätt inpå loppet. Jag får nog stå ut med hackhosta och svullet svalg.
Jag räknade ut att det tempo jag höll på löpbandet, 70km på 8 tim, var perfekt för att kvala in till landslagsgruppen. Klurig som jag är listade jag även ut att det blir jäkligt svårt eftersom jag var duktigt sliten efter 8 tim. Den resan x 3 känns idag som en (mar)-dröm mer än ett realistiskt mål.

På det hela taget hänger det mesta alltså mer eller mindre löst.

Som jag bedömer läget finns alla förutsättningar för en riktigt bra prestation. Det är ju såhär det ska vara inför en stor uppgift. En massa små "fel" och tveksamheter som gör att man håller sig skärpt. Tänk om allt vore 100% rätt och på plats. Då skulle jag antagligen släppa fokus på loppet och bara invänta nästa helg. Min erfarenhet säger mig att sådant oftast leder till onödiga missar i förberedelserna så jag omfamnar problemen med glädje och tacksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar