fredag 13 juli 2012

Associera eller Dissociera - Vad skulle Buddha gjort?

Den fråga som ligger högst i min trave av frågor är: kan begreppen Associera och Dissociera vara desamma som Mindfulness och One-Pointedness? Jag ska inte utveckla begreppen här men helt kort:

Associera - Vara öppen för alla de intryck som finns i varje stund (i kroppen)
Dissociera - Fokusera på ett särskilt intryck/objekt (utanför kroppen) och utesluta alla andra
Placeringen i/utanför är inte min utan något som dyker upp i idrottspsykologin. Jag tror det är ett misstag att dela upp det så.
Mindfulness - Vara öppen för alla de intryck som finns i varje stund och låta dem komma och gå genom medvetandet utan att på något sätt bearbeta dem.
One-Pointedness - Fokusera på ett enda objekt så intensivt att det stänger ute all annan information och helt fyller medvetandet.

Detta är mycket grova skisser på vad det handlar om, men du får en hyfsad bild i alla fall. Om jag är på rätt spår så ser vi en given metod att träna vissa förmågor som idrottare drömmer om att ha; hyperfokus, tjockt pannben, förmåga att stänga ute distraktioner och liknande "mentala" färdigheter. Allt det kan kokas ner till två extremer:

1) Välj vad du vill fokusera på och därmed påverkas av. Håll fast vid den bilden/tanken/känslan tills den är det enda som finns i ditt medvetande.
2) Välj att inte fokusera på något alls. Var helt öppen för det som sker här och nu tills det att du är totalt närvarande i varje ögonblick.

Om du kan behärska dessa båda, eller bli bättre på dem, så kommer det mesta inom den s.k. mentala biten att lösa sig enkelt. Den givna metoden att träna detta är genom klassisk Buddhistisk meditation, gärna uppdaterad med det senaste inom neurovetenskap. Många forskare är inne på detta spår men ännu har jag inte sett någon göra kopplingen till prestation inom idrotten. Den skulle jag vilja göra.
Nu gäller det bara att finna en forskare/institution som delar min vision/hypotes och efter det den lilla formaliteten med finansiering.

Wish Me Luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar